Les risques du métier

juni 23, 2007

Europese top: De zaal der zombies

Filed under: Europa,Europe,Journalism — Lien @ 2:42

Europese top – vrijdag 22 Juni 2007 – zaterdag 23 juni 2007 (4u40)

Het is een tijdje geleden dat ik op deze blog mijn gedachten nog met “de wereld” gedeeld heb. Daar waren verschillende redenen voor, maar samengevat komt het erop neer dat ik het gewoon te druk heb gehad.  

Waar heb ik dan uitgehangen de laatse maanden? Ik heb meegewerkt aan het opstarten van het Wobbing Europe project van het Fonds Pascal Decroos. Hiermee wil FDP journalisten aanmoedigen om openbaarheidswetgeving te “gebruiken” om aan officiële documenten te komen en op die manier een diepgravende journalistiek te doen. Meer weten? http://www.wobsite.be/ 

Daarna heb ik een kleine toer door Europa gedaan voor een artikel: Parijs, Kosovo, Albanië voor een artikel (dat hopelijk heel snel gepubliceerd wordt).  http://www.flickr.com/photos/lieneuh voor het fotomateriaal.

Verder maak ik deel uit van een team van 45 organisatoren die allen maar één doel hebben, een fantastisch project laten slagen: European Youth Media Days. Een samenwerking tussen European Youth Press en het Europees Parlement. Tweehonderd zeventig jonge journalisten (20-28) uit alle hoeken van de EU komen van 27 tot en met 20 juni samen in het parlement om hun originele projecten om aan EU verslaggeving te doen voor te stellen en échte Europese media, zonder nationale reflexen, te creëren.  Meer weten? www.youthmediadays.euwww.cafebabel.com , www.europocket.tv , http://www.euradionantes.eu, http://www.politikfabrik.de, http://www.indigomag.eu

Maar nu zit ik dus op de Europese Top in Brussel. Zaterdagmorgen 4u30, een perszaal vol slapende mensen in de meest oncomfortable houdingen, en nog steeds geen nieuws over hoe de onderhandelingen verlopen zijn. Achter mij hoor ik twee mensen van staatsveiligheid met elkaar praten. Blijkbaar ligt het volledige staatsveiligheidsteam van de Duitsers te slapen. Het is nu maar te hopen dat de Poolse broertjes Kaczynski Merkel niet een kopje kleiner maken.

De verschillende berichten die de afgelopen uren mondjesmaat binnensijpelden (doorgaans via mensen van Coreper die eventjes de stand van zaken kwamen melden) vervulden ons jonge all-European team soms met complete afschuuw. Zoals het bericht dat de grondwet zou uitgesteld worden tot 2017.  We konden dan weer wel smakelijk lachen met de diplomatieke zet van Duitsland om Polen uit de intergouvermentele conferentie te houden. Enfin het is nu gewoon afwachten wat er uit de bus zal komen. Ondertussen heb ik samen met Max genesteld in de zalige zachte zetels van de perszaal van de Raad, waar we ondertussen al enkele keren in slaap gedommeld zijn.

Maar er is nu blijkbaar goed nieuws (4u40). De perszaal begint zich te vullen omdat AFP en Reuters hebben gemeld dat er een compromis uit de bus is gekomen. Alleszins, het zal de eerste keer zijn dat ik straks in levende lijve Barroso en Merkel zal zien, en laten we hopen dat ze goed nieuws brengen.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

