Les risques du métier

februari 16, 2007

Daar ligt het dan: mijn eerste gepubliceerde artikel

Filed under: Europa,Europe,Journalism — Lien @ 9:45

De laatste dagen is er weer veel gebeurd, zoveel zelfs dat ik geen tijd heb gevonden om hier nog iets te schrijven 🙂

Woensdag liep de redactie rond tien uur plots vol. Iedereen van sales, marketing, etc. verzamelde om te horen dat de uitgever besloten had een andere job aan te nemen  “en andere uitdagingen te zoeken”, bovendien ging zijn baas ook op pensioen… het nieuws sloeg in als een bom. De nieuwe “baas” kwam haarzelf voorstellen (het viel me trouwens op dat ze zich niet op haar gemak voelde want haar speech was niet echt stevig en ze herhaalde op het einde wel 3 maal wat ze eerder gezegd had). Er werd op het hart gedrukt om de scoop nog eventjes binnenskamers te houden.

Maar dit optonhoud was nog maar net gedaan en de redactie schoot terug in aloude actie. Als vlijtige miertjes verderwerkend richting deadline. Ik ben er die dag ook in geslaagd om DE Belgische expert over “European Common Law” te strikken voor een gesprek: Jules Stuyck. Volgens zijn secretaresse mijdt hij de pers maar blijkbaar hebben mijn vele telefoontjes en emails toch hun nut gehad (en de naam van European Voice zal ook wel meegespeeld hebben). Dus straks (vrijdag) ga ik eens al mijn vragen op hem afvuren.

Sinds woensdag ben ik officieel geaccrediteerd bij de Europese Commissie. Ik heb dus zo een  mooie gele perskaart met het logo van de EU op en daarnaast een grote rode ‘P’. In compagnie van een vreselijke foto van mezelf (ik had net een half uur in de gietende regen rondgelopen door Brussel en dan zeggen ze je “stel u daar maar gewoon tegen de muur we gaan een foto van u trekken” *slik*).

Donderdag werd mijn allerallereerste artikel dan gepubliceerd. Zij die er de moed voor hebben kunnen het op het einde van dit bericht lezen. Ik waarschuuw je op voorhand: het is technisch, het is Europees, dus bijgevolg voor velen van jullie erg saai 😉 Toch is het onderwerp (liberalisering van grondafhandelingsdiensten op luchthavens) ook voor ons relevant: zaventem, we vliegen allemaal wel eens, etc.

En dan donderdagavond het hoogtepunt van de week: een ‘briefing’ met de Duitse Minister van Wetenschap en Onderwijs Shavana. Aangezien ik rond een stuk werk over de studentenquota voor buitenlandse studenten in Belgïe en Oostenrijk wou ik graag horen of ze hierover contacten heeft met Oostenrijk (dat vooral veel Duitse studenten over de vloer krijgt). Al bellend te weten gekomen dat ze in Brussel was gisterenavond en van het een kwam het ander.

Die ‘briefings’ worden in een poepsjiek hotel gegeven (met overheerlijke hapjes, dessertbuffet incluus!) en zijn eigenlijk een informeel onderonsje met de minister en haar medewerkers. Er zaten gisteren maar 6 journalisten, waaronder Kim De Rijcke van De Standaard. Het volledige gesprek was in het Duits (ik mocht gelukkig mijn vragen in het Engels stellen :p) en ik  bleef maar denken: “Zie me hier zitten! Te praten met een Duitse Minister in een poepsjiek hotel met lekkere hapjes en ze bekijkt me lichtjes angstig voor de vragen die ik haar misschien zal stellen!” Ik vermoed dat mijn aangeboren strenge blik daar voor iets tussen zat *grijns*.

Na al dat moois, de pièce de résistance: mijn artikel!

Airlines want liberalised groundhandling

By Lien De Leenheer

To the disappointment of many airlines, the European Transport Commissioner Jacques Barrot omitted from his recently published package of measures on the air travel industry proposals for the further liberalisation of groundhandling services at EU airports.

Groundhandling covers all passenger-related service offered at airports. Landside handling includes check-in and catering while airside handling refers, for example, to baggage handling, fuelling and plane-towing.
Airlines usually subcontract these services since self-controlled groundhandling is expensive. Before 1996 most of the airside subcontractors, as opposed to the landside handlers, were state-owned mono-polies. State-owned airports often took care of the handling themselves.
An EU directive adopted in 1996 called for the step-by-step liberalisation of groundhandling services, which influenced mainly the airside handling. As from 2001 all EU airports with at least two million commercial passenger movements or at least 50,000 tonnes of freight were required to allow “not less than two” independent companies to offer airside services in addition to air carriers, which have the right to provide such services themselves. Exemptions were allowed under certain conditions, such as lack of space. Member states were also allowed to limit the number of airside handlers to two for security reasons, which left a door open to member states to keep their influence over formerly state-owned airports.
According to a study carried out for the Commission, the directive has created more competition and prices have dropped, by as much as 40% in Greece. But essentially airports preferred to implement the minimum requirements, allowing just one more provider of groundhandling service per airport next to the existing provider, often the former state-owned company. Handlers without airside access have struggled to compete on price, as their clients have to sign extra contracts to have airside access.
Exceptions to this pattern are the London airports and Lyon in France. Because of their size, some have more than a dozen airside handlers, all with their own equipment. This situation is currently the subject of debate about whether there should be a maximum number of handlers in order to preserve the security at an airport.
The International Aviation Handlers’ Association (IAHA) states: “The question remains whether the market will provide a natural restriction or if legislation is needed.”
Barrot’s package last month does include a requirement that the airport managing body and airport users should, at least every two years, negotiate a service agreement on the quality of service provided.
The handlers’ market is developing into an oligopoly with only a few multinational handlers groups remaining, aggressively attempting to be present in as many EU airports as possible in order to offer price-competitive package deals to airline companies.
The airports, represented by the Airports Council International, claim that the directive has had a positive effect on the market and that the market will drive further liberalisation.
But IAHA argues that the directive is outdated and ineffective. It complains that airports still tend to provide the groundhandling services themselves and that contracts to new groundhandling services are given inconsistently. It also worries that liberalisation may erode social security and legal protection for employees. The Association of European Airlines wants more legislation to speed up liberalisation. The International Air Carrier Association wants liberalisation extended to smaller airports.
Commission officials are working on a new legislative proposal but it is not clear when it might see the light of day – probably not before the French presidential elections.

© Copyright 2007 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.  

Advertisements

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: