Les risques du métier

februari 8, 2007

Eerste redactievergadering

Filed under: Europe,Forum for European Journalism Students — Lien @ 12:36

Net de eerste redactievergadering achter de rug. Die duurt hier toch al vlug anderhalf uur voor slechts zes redactieleden. Elk redactielid werkt gelijktijdig aan een 10-tal stukken. Sommige zijn echt scoops (uiteraard gaan ze hier voor) andere zijn gewoon nieuwsverslagen/analysestukken van rapporten van pakweg de commissie.

Alleszins… het is DE plek om zware roddels te horen (doorgaans verspreid door medewerkers van belanghebbende landen of drukkingsgroepen) . Voor vele van die berichten wordt er besloten om nader onderzoek te doen en af te wachten met iets te publiceren zodat EV met een onderbouwde scoop kan naar buiten komen in plaats van andere media al de pap in de mond te geven. Er zijn een paar zaken gezegd die mevrouw Smets, lector Internationale Politiek, heel erg zullen interesseren 😉

Verder heb ik eens gevraagd hoe het komt dat zij zo goed op de hoogte zijn van alle evenementen die opt programma staan want via officiele weg is hier bitterweinig over te vinden. Blijkt dat ze hier in het bezit zijn van ‘documenten die we eigenlijk niet zouden moeten hebben’ want persberichten zijn waardeloos. Zo wordt het natuurlijk altijd interessanter. Bovendien zijn er blijkbaar medewerkers van de EU die een wijdverspreid netwerk hebben en altijd op de hoogte zijn van alle nieuwtjes. Ik citeer: ‘He makes my job a lot easier’. Begrijpelijk.

 Aangezien ik op dit moment wat met mijn vingers zit te draaien (stuk moet beoordeeld worden en dan pas gaan ze me zeggen wat de volgende stap is) ga ik nu eens binnenspringen in het kantoor van de European Youth Press, met wie FEJS (Forum for European Journalism Students) samenwerkt. Toen ik hen gisteren probeerde bellen op het nummer dat op hun site staat kreeg ik een illuster Italiaans persagentschap aan de lijn. Dan maar richting onthaalbalie in de lobby: “Sorry EYP staat niet in onze lijst.”

Het is goed om weten dat FEJS niet alleen staat met zijn communicatieproblemen 😀

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

